Trygg använding
Hur Kameo hanterar dina pengar
När du sätter in pengar, investerar, tar emot ränta och amorteringar eller tar ut pengar från ditt Kameo-konto, är det Kameo som ansvarar för att genomföra betalningarna. För att kunna erbjuda dessa tjänster har Kameo tillstånd från Finansinspektionen att utföra betalningstransaktioner. I Sverige tillhandahålls tjänsterna av Kameo Investment Platform AB.
För att investera via Kameo behöver du öppna ett Kameo-konto. Kontot är en del av ett klientmedelskonto hos DNB Bank ASA, och du får ett eget kontonummer som identifierar ditt saldo. På klientmedelskontot hålls dina pengar åtskilda från Kameos egna medel och påverkas inte om Kameo skulle gå i konkurs.
När en låntagare betalar ränta eller amorterar på sitt lån fördelar Kameos system automatiskt beloppet mellan investerarna baserat på hur stor del av lånet var och en har investerat. Systemet fungerar som ett bokföringssystem och stäms av löpande för att säkerställa korrekta överföringar. Den tekniska säkerheten upprätthålls genom etablerade IT-säkerhetsramverk och kontinuitetsplaner. Kameo omfattas av reglerna för betaltjänster samt EU:s Digital Operational Resilience Act (DORA) och lag (2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster.
Pengar som står på ditt Kameo-konto eller är investerade i lån omfattas inte av någon insättningsgaranti. Kameo kan inte garantera att låntagare betalar tillbaka eller att säkerheterna i ett lån kommer att vara tillräckliga för återbetalning vid en obeståndssituation.
Information om dina investeringar
Saldo på ditt Kameo-konto och information om dina investeringar hittar du under ”Min Portfölj” i appen och under din profil när du har loggat in på kameo.no. Du får tillgång till informationen när du loggar in med BankID, ett annat autentiseringsverktyg och lösenord eller med FaceID i appen.
Om du vill ge någon annan tillgång till ditt Kameo-konto behöver du ge den personen en skriftlig fullmakt. Den som får fullmakt kan se saldo och investeringar, göra nya investeringar från ditt saldo och i vissa fall dra tillbaka bud i lån där låneauktionen fortfarande pågår. Om du vill ge en sådan fullmakt, kontakta oss på helpdesk@kameo.se
.
Om du är under 18 år är det ett villkor för att använda plattformen att din(a) vårdnadshavare har insyn i ditt konto. Innan vi kan öppna ett konto för en minderårig måste fullmakterna vara på plats. Vi följer upp kontot varje månad och spärrar vårdnadshavares tillgång när du fyllt 18 år.
Misstänker du att någon har fått obehörig tillgång till ditt Kameo-konto eller informationen som finns där? Obehörig åtkomst kan ske om ditt lösenord, din BankID eller det autentiseringsverktyg du använder (t.ex. Google Authenticator eller Microsoft Authenticator) har kommit i orätta händer. Om du misstänker detta, meddela oss på helpdesk@kameo.se och märk e-posten med DATAMISSBRUK. Du kan också ringa oss på +46 10-483 58 80. Vid misstanke om datamissbruk spärrar vi ditt konto tillfälligt för att skydda dina pengar och din information.
Vår kontakt med dig
Vi kan från tid till annan behöva kontakta dig, exempelvis för att kontrollera information kopplad till ditt Kameo-konto eller uppdatera kunduppgifter. Om vi behöver information från dig får du ett meddelande i appen eller när du loggar in på webbplatsen. Vi kan också kontakta dig via e-post, telefon eller brev. I dessa fall kan vi behöva att du identifierar dig med BankID.
Viktigt: Vi kommer aldrig att be dig dela ditt BankID-lösenord, eller be att få se eller spegla din skärm när du använder BankID eller loggar in. Om någon utger sig för att vara från Kameo och ber om detta ber vi dig kontakta oss på helpdesk@kameo.se.
Innehåll
- Hur Kameo hanterar dina pengar
- Information om dina investeringar
- Vår kontakt med dig
