Vår telefonväxel är stängd från kl15 den 22a december tills kl09 den 2a januari. Vid frågor är ni välkommen att kontakta oss på helpdesk@kameo.se. Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

Vår telefonsupport är stängd under dagen idag på grund av begränsad bemanning, men öppnar återigen imorgon. För frågor är du välkommen att kontakta helpdesk@kameo.se.

Onsdag 11 september, mellan kl. 07.45-10, är plattformen otillgänglig på grund av tekniskt underhåll. Vi beklagar eventuella besvär!

Varför ställer Kameo frågor?

Vi på Kameo är skyldiga att ha god kundkännedom, och se till att vår tjänst används för avsett ändamål. Därför måste vi samla in information om vem du är och hur du använder vår plattform. Syftet är att säkerställa att du inte utsätts för ekonomisk brottslighet samt att förhindra penningtvätt.

  • Dela:

Vad frågar vi om? 

Vi ställer frågor om vem du är, varifrån pengarna du ska investera kommer och hur mycket du tänker investera genom oss. Alla våra kunder får samma frågor. Eftersom dina svar kan komma att ändras med tiden, om du till exempel får ett nytt jobb, flyttar eller får ett arv som du vill investera, måste vi regelbundet ställa frågorna på nytt så länge du har en kundrelation med oss. Det har du säkert upplevt tidigare hos din bank också. 


Frågor och svar

I januari 2023 uppdaterar Kameo sitt kundsystem med nya frågor om kundkännedom (KYC-frågor). Alla kunder behöver i samband med detta svara på en rad olika frågor. Några av dem kanske du har svarat på tidigare, men vi behöver nya svar för att säkerställa att vi har rätt information om dig. I framtiden kan du också bli ombedd att kontrollera eller uppdatera din information, om det var länge sedan du svarade på frågorna sist.
Om du redan är kund hos Kameo får du en utsatt tid på dig att svara på de nya frågorna. Nya kunder måste svara på frågorna när kundrelationen inleds.
Om du inte svarar på frågorna kan Kameo enligt lag inte ha en kundrelation med dig. Det innebär att du måste svara på frågorna om du vill vara kund hos Kameo.
Genom att svara på frågorna kan vi enklare:
  • Skydda dig från bedrägeri
  • Upptäcka brottslingar
  • Bekämpa penningtvätt, finansiering av terrorism och andra ekonomiska brott.
  • Bistå svenska och utländska skattemyndigheter
Kameo redovisar dina inkomster och tillgångar till Skatteverket. Det är vi skyldiga att göra och det underlättar även ditt jobb med skattedeklarationen. Skatteuppgifterna inkluderar bostad, skatteland och TIN-nummer. Utan den informationen kommer vi inte att kunna fullgöra våra rapporteringsskyldigheter.
Kameo har tystnadsplikt gällande kundrelationer. Det är endast de anställda på Kameo som har en legitim anledning att se din information som har tillgång till dina svar. Information delas med myndigheterna i den mån vi är skyldiga, enligt penningtvättsreglerna och skattereglerna. Du hittar Kameos allmänna Integritetspolicy här.

Mitt konto har inaktiverats, vad gör jag? 

Vi kan bli tvungna att inaktivera ditt konto om du inte har uppdaterat frågorna om kundkännedom. Har ditt konto inaktiverats, vänligen kontakta helpdesk@kameo.se eller 010-483 58 80, så hjälper vi dig.