Visselblåsartjänst
Kameo strävar efter att bedriva verksamheten med hög etisk standard och i enlighet med gällande lagar och interna riktlinjer. Genom vår visselblåsarkanal kan du rapportera allvarliga missförhållanden på ett tryggt och säkert sätt. Tjänsten tillhandahålls av en extern och oberoende part – Harvest Advokatbyrå via Nordic Whistle – för att säkerställa anonymitet och opartiskhet.
Vem kan rapportera?
Visselblåsarkanalen är öppen för alla som kommer i kontakt med Kameo: medarbetare, kunder, leverantörer, partners och andra intressenter. Du kan rapportera anonymt eller öppet.
Vad kan rapporteras?
Visselblåsarkanalen ska användas för att anmäla allvarliga oegentligheter som ligger i allmänhetens intresse att utreda. Det kan exempelvis handla om:
• misstänkt bedrägeri, korruption eller annan ekonomisk brottslighet;
• brott mot penningtvättsregelverket;
• brott mot arbetsmiljölagstiftning eller allvarliga trakasserier; eller
• försök att dölja något av ovanstående.
Du kan även rapportera oetiskt, oärligt eller oaktsamt agerande som strider mot Kameos värderingar eller interna riktlinjer.
Observera: Kanalen är inte avsedd för kundklagomål eller mindre missnöje. Dessa hanteras via vår ordinarie kundtjänst eller klagomålshantering, som du kan läsa mer om här.
Hur rapporterar du?
Du lämnar en rapport genom att använda denna länk. Där kan du beskriva det missförhållande du vill anmäla och, om du har det, bifoga relevant dokumentation. Beskriv ärendet så fullständigt som möjligt. När du är klar skickar du in anmälan genom att klicka på ”Skicka in”.
Viktigt: När anmälan skickas får du en personlig kod. Skriv ner och spara koden – den är det enda sättet att återkomma till ditt ärende och läsa svar från den som hanterar rapporten. Koden kan inte återskapas. Om du tappar bort den behöver du skicka in en ny anmälan för att skapa en ny kommunikationskanal. Du använder koden när du loggar in i systemet via:
https://nordicwhistle.whistleportal.eu

Frågor om användningen av visselblåsarkanalen kan ställas till Nordic Whistles kundtjänst på +46 844 687 424.
Hur hanteras anmälan?
Din anmälan tas först emot av advokater på Harvest Advokatbyrå, som gör en opartisk bedömning och endast vidarebefordrar ärendet till personer på Kameo som är lämpliga att hantera det. Du får en bekräftelse inom 7 dagar, och anmälan registreras därefter i Kameos system och utreds enligt våra interna rutiner, ibland tillsammans med externa experter. Vi bedömer vilka som ska involveras, hur uppgifterna ska utredas och hur informationen ska skyddas.
Du får återkoppling inom 3 månader, och Kameos styrelse informeras alltid när en anmälan tas emot.
Hur hanteras personuppgifter?
Kameo är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas via visselblåsarkanalen. Personuppgifterna används endast för att ta emot och utreda anmälningar, tillhandahålla en säker och anonym kanal samt kunna återkomma till visselblåsaren vid behov. Behandlingen sker enligt gällande regelverk och baseras på rättslig förpliktelse och berättigat intresse (GDPR artikel 6.1 c och f).
Endast uppgifter som är nödvändiga för att hantera ärendet får behandlas. Irrelevanta personuppgifter raderas så snart som möjligt. All information lagras med höga säkerhetsåtgärder, och om anmälan rör särskilt känsliga uppgifter (t.ex. brott) lagras dokumentationen hos extern advokat.
Rapportera externt
Vi uppmuntrar dig att rapportera misstankar via vår visselblåsarfunktion, men du kan även vända dig direkt till relevant myndighet vid misstanke om brott.
Kameos tjänster i Sverige står under Finansinspektionens tillsyn. Du hittar deras kontaktuppgifter och visselblåsarkanal här.
Flera myndigheter i Sverige erbjuder egna externa rapporteringskanaler, bland annat Integritetsskyddsmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Konkurrensverket och Skatteverket. Besök respektive myndighets webbplats för mer information.
Innehåll
- Vem kan rapportera?
- Vad kan rapporteras?
- Hur rapporterar du?
- Hur hanteras anmälan?
- Hur hanteras personuppgifter?
- Rapportera externt
