Vår telefonväxel är stängd från kl15 den 22a december tills kl09 den 2a januari. Vid frågor är ni välkommen att kontakta oss på helpdesk@kameo.se. Önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

Vår telefonsupport är stängd under dagen idag på grund av begränsad bemanning, men öppnar återigen imorgon. För frågor är du välkommen att kontakta helpdesk@kameo.se.

Onsdag 11 september, mellan kl. 07.45-10, är plattformen otillgänglig på grund av tekniskt underhåll. Vi beklagar eventuella besvär!

Allmänna frågor och svar

Frågor och svar Allmänt

Vad innebär det att Kameo har tillstånd från Finansinspektionen och hur behandlas mina personuppgifter? Få svar på allmänna frågor här.

  • Dela:

Kameo är en låneplattform där privatpersoner och företag får möjlighet att investera i lån till fastighetsprojekt i Skandinavien. Fastighetsutvecklare får i sin tur möjlighet att genomföra sina fastighetsprojekt med hjälp av finansieringen från Kameo. Vi sköter administrering av lånen, tillhandahåller de legala dokument som behövs och gör gedigna kreditvärderingar av alla företag innan de publiceras på marknadsplatsen. Kameo innehar även rollen som ombud för investerarna för låneavtalen. Det innebär att Kameo sköter eventuell process vid återbetalningsproblem.

Kameo har tillstånd från Finansinspektionen att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster och betaltjänster i Sverige genom Kameo Investment Platform AB. Tillstånd från Finansinspektionen innebär många krav och regleringar. Vi har därför genomfört strikta interna rutiner och samarbetar med ledande externa rådgivare för att säkerställa att vi alltid följer de rättsliga kraven. Kameo följer samma rutiner som banker när det kommer till bland annat ID-kontroll, hantering av data och åtgärder mot penningtvätt. Tillståndet från FI kräver även att vi sätter undan kapital som bland annat ska finansiera förvaltningen av lån, som förmedlats via plattformen, om Kameo skulle upphöra.

Långivarens pengar placeras på ett separat klientmedelskonto hos DNB, som är helt separata från Kameos verksamhet. Skulle Kameo gå i konkurs skyddas därför långivarens kapital från Kameos borgenärer. Alla låneavtal gäller fortsatt och vår tekniska plattform kommer fortfarande att fungera även om vi går i konkurs. I praktiken skulle vår advokat eller någon annan utsedd av konkursförvaltaren se till att räntebetalningarna kommer som normalt, helst via plattformen, tills alla lån har återbetalats. Med andra ord – låntagarens skyldighet att återbetala ändras inte.

När du investerar via Kameo delar du en en rad olika personuppgifter med oss, Till exempel namn, kontonummer samt vilka lån du investerar i. Vi behandlar all persondata konfidentiellt och helt avskilt från tredjeparter i enlighet med vår integritetspolicy. 

Du hittar vår integritetspolicy här

Vi letar alltid efter talangfulla och engagerade personer som vill göra finansmarknaden bättre, tillsammans med oss. Är du intresserad av att bli en del av vårt team, eller vill veta mer om hur det är att jobba på Kameo? Kontakta oss på work@kameo.no